tattoos
Dynamic Glitter Text Generator at TextSpace.net

Thursday, May 19, 2011

8 MONTHS AFTER IMPLANT


the video just example how the patient belajar mendengar!


hearing frequency chart..

and thats what i've been through selama 8 bulan lps ashraf nyer activation. alhamdulillah ada progress dia and kena stimulate lgi pendengaran dia..nk kena target between 40hdb to 20hdb(sila rujuk gmbr diatas). ok tu target audiologist  but diorng bgtau wlupun itu target utk mendengar org brcakap but to my ashraf sound dia mcm org berbisik..get it!!!

lgi pulak ngan keadaan cochlea dia yg dh jdi ossification(bone structure),lgi laaa kena byk practice and practice and practice.... suppose utk bdk implan yg normal by 3mnths dh bleh ada certain words keluar dri mulut. normal implan usually 1 word kena repeat aroun 1000+ x but my ashraf kena repeat almost 10000++x,so aku ni as a mother mmg kena tanamkn dlm diri muhasabah,kesabaran,kecekalan dlam diri! tak boleh putus asa. alhamdulillah i got a great therapist,audiologist and surgeries yg byk bgi support kt aku and ashraf.

tp masalah the problemnye bila ashraf ni kt umah nk ajar pektis kt umah bukan main liat lgi,klu dpt buat pun dlm 15mins je.klu paksa gak gerenti dia bantai mengamuk. aku ni nasib baik la ada belajar seni skit2 dlu so bleh gak laa aku guna kepala otak aku ni buat sumthing creative and interesting supaya ashraf x rasa cpt boring.

sya juga x kisah klu jalan2 org tgk je kt anak sya and trtanya2,"BDK TU PEKAK KE??"who cares...i'm proud of my own son although dia ada kekurangan tp allah swt ttp beri kelebihan pda dia. walaupun ada setengah org yg trlalu bangga dgn anak normal diorng tp setakat mana dirong tau kelebihan mereka?jgn ingat anak yg normal ni akan sentiasa jdi yg normal tanpa cacat celanya..semua org x perfect tp ada org terlalu bermegah diri dgn kesempurnaan anak! and guess what ank aku nyer IQ,bwk chek doc kt CDC(child development center) diorng boleh kta iq ank aku trlebih genius dri bdk yg normal..yup that's how it goes!

bdk2 ni selalunya diorng nk membesar kita biarkan aje ape yg dirng nk buat ngan sekeliling dirong!gasak lerr nk main pasir ke,panjat pokok ke itu semua elok utk perkembangan pembelajaran diorng. tu sbb mcm aku ni suka biar je ape ank2 aku nk main janji diorng tau ape bleh main and tak bleh kacau.

so kita as a parents kena selalu perhatikan gerak geri anak,x kira la normal ke cacat ke OKU ke janji peribadi diorang bermula dri parents.insya'allah hendaknya anak2 aku jdi org yg respect org tua n budi pekerti tu mulia..amin..

oklah next week another week kena attend therapy..

happy weekend y'all..

assalamualaikum..


No comments:

Post a Comment

 

blogger templates | Blogger